27 ianuarie 2014, 11:13 Caleidoscop views 11941
Opportunity a găsit pe Marte apă potabilă
Foto: topnews.ru
27 ianuarie 2014, 11:13 Caleidoscop views 11941

Opportunity a găsit pe Marte apă potabilă

La un deceniu după ce a amartizat, Opportunity își continuă drumul pe Planeta Roșie. Într-adevăr, nu este în condiții perfecte. Una dintre cele șase roți și două instrumente au încetat să funcționeze de mult timp. Are o îmbinare șubredă și memoria flash are momente cînd mai „uită”.

În 2004, cînd naveta cu şase roţi de dimensiunea unui cărucior de copii s-a desprins de nava-mamă, inginerii de la NASA au crezut că va funcţiona doar pentru trei luni, dacă nimic nu mergea rău.

Dar săptămîna aceasta, după aproape 8 ani de prelucrare de probe de pe planetă cu o viteză medie de .00037 mph şi acoperind un pic peste 20 de km, Opportunity tocmai a ajuns la ultima sa destinaţie: un crater numit Endeavour, în care oamenii de ştiinţă cred că pot găsi probe noi de umezeală pe Planeta Roşie - şi, prin urmare, probabil, de condiţii de viaţă în trecut.

De-a lungul timpului, căutarea de apă a fost un obiectiv major al explorării pe planeta Marte. Probă după probă a fost analizată de oamenii de ştiinţă pentru a identifica vechile albii şi maluri ale rîurile de pe Marte, dar abia săptămîna trecută ei au găsit dovezi că apa ar putea curge în continuare ocazional pe suprafaţa planetei acum aride.

Între timp, navetele Rovers, Spirit şi Sojourner au descoperit toate depozite minerale care s-au format cu siguranţă într-un mediu umed.

Opportunity a coborît deja într-un crater de pe Marte, numit Victoria, pentru a căuta dovezi de apă în rocile subterane expuse atunci cînd un meteorit uriaş a lovit planeta în trecutul îndepărtat. Înainte, naveta a petrecut un an cercetînd cu prudenţă marginea craterului, căutînd cel mai sigur loc de a pătrunde în interior. Opportunity a stat un an de zile în interiorul craterului, dar între timp inginerii au detectat o posibilă problemă la una din roţi sale şi de aceea au scos naveta din crater.

În prezent, trei ani mai tîrziu şi 13 mile mai departe, Opportunity a ajuns la craterul Endeavour. Acesta este de 25 ori mai mare decît Victoria, de aceea oamenii de ştiinţă nu sînt încîntaţi.

Mai recent, Opportunity a dezvăluit dovezi geologice pentru prezența apei la Craterul Endeavour, apă care ar fi fost mai potrivită pentru a putea fi băută – care i-a bucurat pe oamenii de știință ce căutau locuri extraterestre unde viața primitivă ar fi putut prospera. Craterul este cel mai mare dintre cele cinci cratere examinate de Opportunity.

Un nou studiu a determinat că rocile din acest crater sînt cele mai vechi dintre cele descoperite pînă în prezent – aproape 4 miliarde de ani vechime. Rocile au interacționat cu apa într-o perioadă în care condițiile de mediu ar fi fost favorabile organismelor microscopice.

În cîteva luni, Opportunity va pleca din tabăra de iarnă și se va îndrepta spre sud, unde cercetătorii au găsit un loc interesant care ar trebui să ducă la o nouă serie de descoperiri.

Sursa: romanialibera.ro

Marte , apa , descoperire

Volintiri este un sat şi comună din raionul Ştefan Vodă. Volintiri este unicul sat din comuna cu acelaşi nume. Localitatea se află la distanța de 11 km de orașul Ștefan Vodă și la 105 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 4057 de oameni. Satul Volintiri a fost menționat documentar în anul 1807.