Arată noutățile începînd cu...
Mergi spre compartimentul: Localitaţile Moldovei și diasporei

eye 409 Vizualizări

Cît de sigure sînt podurile din Chișinău? (Foto)


Deocamdată, experții susțin că podurile capitalei încă nu prezintă pericol, însă trei dintre ele au nevoie de reparații urgente.

NM a încercat să afle cine și cum monitorizează starea podurilor capitalei, cînd acestea au fost reparate ultima dată și dacă se prevăd reparaţii în viitorul apropiat, transmite NOI.md cu referire la newsmaker.md.

În Chișinău există 20 de poduri construite în anii 60 - 80 ai secolului trecut. Aspectul multor dintre ele provoacă îngrijorare - trotuarele și carosabil avariate, îmbinări de expansiune deteriorate, bucăți de beton căzute pe grinzi și suporturi.

Experții asigură totuși că, deocamdată, podurile capitalei nu prezintă pericol. Potrivit inginerului Anatolie Omelko, majoritatea podurilor din Chișinău sînt într-o stare satisfăcătoare, dar „defectele și avariile progresează în timp, deoarece podurile nu au fost reparate în ultimii 10-15 ani". Potrivit acestuia, „dacă podurile sînt reparate regulat, ele pot sta timp de o sută, două sute și chiar trei sute de ani".

Şi decanul Facultății de Urbanism și Arhitectură a Universității Tehnice, Sergiu Bejan, consideră că podurile capitalei nu sînt încă periculoase. "Există probleme cu îmbinările de expansiune, grinzile extreme, carosabilul și trotuarele, dar elementele portante și suporturile sînt în stare satisfăcătoare", a spus Bejan. Reparația urgentă, potrivit lui, necesită podul pe stradă Ismail.

Au nevoie de reparații urgente, potrivit experților, încă două poduri – cel de pe stradă Mihai Viteazul și cel de pe bdul Renașterii. Pe aceste trei poduri din Chișinău este cel mai intensiv trafic, deci şi uzura lor este mai activă.

Cunoaște situația cu podurile și noua conducere a primăriei. Viceprimarul Chișinăului pentru Urbanism și Mobilitate Urbană, Victor Chironda, într-o discuție cu NM a numit starea celor trei poduri care leagă centrul orașului cu Rîşcani și Ciocana: „Din cîte mi s-a spus, starea este critică. Aceste poduri trebuie urgent reparate". Primarul Ion Ceban este de acord cu el: „Starea [a acestor poduri] este nesatisfăcătoare. Vom căuta bani pentru a începe reabilitarea lor. "

Adrian Boldurescu a declarat că anul acesta Direcţia Transport a comandat un proiect pentru repararea podurilor de pe stradă M. Viteazul și de pe bd. Renașterii. „În cîteva săptămîni ar trebui să obținem un proiect pentru repararea podului de pe strada Viteazul, iar un proiect pentru repararea podului de pe bulevardul Renaşteri va fi gata pînă în februarie. În curînd, va începe proiectarea reparației podului de pe str. Ismail", a spus Boldurescu. Potrivit lui Boldurescu, numai pentru a repara podul de pe stradă Mihai Viteazul este nevoie de aproximativ 50 de milioane de lei. Inginerul Omelko consideră că această sumă ar trebui să acopere nu numai reparația podului, ci și reabilitarea comunicațiilor care trec pe sub pod și deasupra acestuia. Potrivit șefului Direcţiei Transport, Adrian Boldurescu, de mai bine de 40 de ani, cele trei poduri în cauză nu au fost niciodată reparate capital. Anatoly Omelko a spus că podul de pe bd. Renaşterii a fost reparat în urmă cu aproximativ 20 de ani, iar podurile de pe stradă Viteazul și Ismail – acum aproximativ 10-15 ani. Dar apoi, potrivit lui, „reparația a fost una curentă cu elemente de reparaţie capitală". Potrivit lui Omelko, reparaţia capitală a podurilor trebuie efectuată la fiecare 25-30 de ani, iar cea curentă - la fiecare 7-10 ani. „Cînd traversăm podul, vedem doar asfalt. Dar sub asfalt există multe alte straturi: hidroizolare, straturi de protecție, cusături de formare, balustrade. Dacă toate aceste straturi, grinzi și suporturi mai mici sînt reparate la timpul potrivit, va fi nevoie de reparaţii mult mai rare", a spus expertul. Sergiu Bejan consideră că reparaţia capitală a podurilor mari poate fi efectuată la fiecare 50 de ani. „Dar pentru că podurile nu au fost îngrijite în mod corespunzător de la începutul anilor '90, acum starea lor tehnică nu corespunde vîrstei - putem spune că acestea au nu 50 de ani, ci chiar 70", a menționat expertul. Potrivit acestuia, pentru ca podurile să funcționeze mult timp, suporturile și îmbinările de expansiune trebuie înlocuite la fiecare 15 ani, iar îmbrăcămintea carosabilului – la fiecare șapte ani.

Cuvinte cheie:

Chisinau , pod

Localităţile Moldovei şi diasporei

Grădiniţa

Statut:
Sat
Prima atestare:
1964
Populația:
720 locuitori

Grădiniţa este un sat şi comună din raionul Căuşeni. Din componenţa comunei fac parte localităţile Grădiniţa și Leuntea. Localitatea se află la distanța de 20 km de orașul Căușeni și la 100 km de Chișinău. La recensămîntul din anul 2004, populaţia satului constituia 720 de oameni. Satul Grădinița a fost înființat în anul 1964.

Citeşte mai departe