Arată noutățile începînd cu...
Mergi spre compartimentul: Localitaţile Moldovei și diasporei

eye 14809 Vizualizări

Transportul public necesită schimbări


Și specialiștii, și orășenii menționează că în prezent transportul public din Chișinău nu se isprăvește cu sarcina de transportare a pasagerilor, în special în orele de vîrf. Dimineața și seara la stațiile de așteptare a transportului public stau zeci de oameni în așteptarea autobuzelor, troleibuzelor sau microbuzelor, care nu-i destul că vin supraîncărcate, mai și circulă cu intervale mari.

Din cauza posibilităților financiare reduse ale bugetului municipal, dar și a intereselor personale ale unor anumite formațiuni politice, problema este soluționată foarte lent. Există oare semne că în chestiunea respectivă se întrevăd tendințe pozitive?

Gradul de uzură al transportului

Confuzia cu rutele transportului public a început pe vremea primarului general Dorin Chirtoacă, care s-a apucat să facă redistribuirea pieței transportului de pasageri din capitală acum 12 ani. Venind la putere în municipiul Chișinău, el promitea să soluționeze rapid problema transportului, începînd reforma cu reducerea numărului de microbuze și cu promisiunea de a le înlocui cu autobuze și troleibuze. În rezultat, toate s-au redus la lupta cu microbuzele, la scoaterea multora dintre ele de pe rute, dar completarea golurilor formate cu unități de transport de o capacitate mai mare nu s-a reușit.

Deoarece Primăria renunță, periodic, la rutele deservite de microbuzele, care dublau troleibuzele și autobuzele, specialiștii Direcției municipale transport public și căi de comunicație erau nevoiți să tot revadă orarele și rutele, pe care circulau unitățile de transport cu capacitate mică, dar și a celor cu capacitatea mai mare. Într-o vreme rutele erau modificate, practic, în fiecare lună. Uneori șoferii înșiși nu puteau spune pe ce rută vor circula în ziua următoare.

Cele 102 troleibuze beloruse, achiziționate pe bani din creditele europene, luate cu o dobîndă nejustificat de mare, nu au putut rezolva problema, care "s-a copt" ani de zile. Situația nu s-a ameliorat nici după ce Parcul de troleibuze a început să fie completat anual cu 20 de mașini asamblate din componente belaruse de Întreprinderea Municipală „Regia Transport Electric".

Și mai rău stăm cu autobuzele, care deservesc rutele urbane. În anii de administrare a primarului liberal, Parcul de autobuze nu a fost completat barem cu o unitate de transport. Potrivit lui Ruslan Codreanu, primarul general interimar al municipiului, între anii 2007 și 2016 în bugetul municipal nu a fost preconizat nici un leu pentru achiziționarea autobuzelor. În anul 2017 Consiliul municipal a alocat în aceste scopuri 30 mil., în 2018 – 36 mil., iar în 2019 – 80 mil. lei. Primăria a tot anunțat tendere de achiziționare a autobuzelor, dar de fiecare dată acestea erau compromise. Au eșuat și cele patru încercări de a organiza o asemenea licitație în anul 2018.

Sarcina nr.1, pe care și-a propus-o primarul liberal și echipa sa în reformarea transportului din capitală, era să schimbe treptat microbuzele cu vehicule mai încăpătoare, în timp ce microbuzele să circule doar pe străzile, unde nu pot ajunge unitățile grele care transportă pasageri. Însă din cele aflate de Noi.md, peste zece ani numărul microbuzelor de rută s-a redus de două ori, iar cel al troleibuzelor și autobuzelor n-a crescut în aceleași proporții.

Proprietarul unei companii de transport, care administrează mai multe rute de microbuze în municipiu și a dorit să ne vorbească în condiții de anonimat, ne-a spus că din cele peste 2 mii de microbuze, care anterior deserveau rutele municipale, azi mai circulă doar puțin peste 900.

„Reducerea numărului de microbuze are loc și pentru că nu este permisă mărirea tarifului, - susține interlocutorul Noi.md. – Șoferilor, care au muncit anterior în acest domeniu, nu le mai vine la socoteală și ei își scot mașinile de pe rută. De acord, azi avem un colaps al transportului pe direcțiile deservite de rutiere. Mașini nu se ajung, iar să sporim numărul lor nu este rentabil, deoarece tariful de 3 lei va falimenta companiile.

Continuarea articolului citiți pe noi.md.

Cuvinte cheie:

transport public , Chisinau

Localităţile Moldovei şi diasporei

Coştangalia

Statut:
Sat
Prima atestare:
1814
Populația:
1070 locuitori

Coştangalia este un sat şi comună din raionul Cantemir. Coştangalia este unicul sat din comuna cu acelaşi nume. Localitatea se află la distanța de 40 km de orașul Cantemir și la 146 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 1070 de oameni. Satul Coştangalia a fost menționat documentar în anul 1814.

Citeşte mai departe