18 march 2015, 12:18 Folk crafts views 9616
Economiştii moldoveni propun crearea Regiei Transport Metropolitan la Chișinău
18 march 2015, 12:18 Folk crafts views 9616

Economiştii moldoveni propun crearea Regiei Transport Metropolitan la Chișinău

Un grup de experți economişti de la Chişinău propun crearea unei noi structuri de transport- Regia Transport Metropolitan la Chișinău. Noua structură va fi formată prin fuzionarea Regiei Transport Electric Chișinău, a Parcului Urban de Autobuze şi a unelor active de la Calea Ferată din Moldova.

Potrivit economiştilor, noul sistem metropolitan va asigura accesul rapid din orice centru raional până în centrul orașului Chișinău (Gara Feroviară, Gara Auto Centrală), prin intermediul autobuzelor de tip expres și prin intermediul trenului.

Gara Auto Centrală urmează a fi regândită pentru a oferi acces ușor pentru transportul public să poată intra și ieși din zona respectivă, fiind mai degrabă un punct de tranzit, decât o stație terminus.

Totodată, noul sistem de tip metropolitan de transport ar cuprinde 4 Zone: orașul Chișinău, circa 10 km în afara orașului Chișinău, până la centrele raionale: Strășeni, Anenii Noi, Hâncești şi până la centrele raionale: Criuleni, Orhei, Călărași, Căușeni, Leova, Nisporeni, Basarabeasca, cu posibilitatea includerii orașelor Bender, Grigoriopol și Dubăsari.

Economistul Stas Madan a declarat că multe din acţiunile propuse de exepreţi nu presupun resurse financiare, ci au nevoie de viziune şi voinţă din partea autorităţilor.

Structuri similare funcționează în orașe ca Boston (MBTA) sau New York (MBT), dar și în altele. Astfel, managementul transportului public ar fi mai centralizat și eficient.

Analiza a fost elaaborată de Clubul IDEA, ce întrunește un grup de experți în domenii economice și sociale, ce reprezintă diverse instituții. Şi care oferă consultanță principalilor factori de decizie, prin analiza critică și profesionistă a problemelor.

Iată analiza propusă de economiştii IDEA:

Subiect: Recomandări privind dezvoltarea sistemului de transport public în mun. Chișinău

Problema principală a transportului public din Chișinău e lipsa unei viziuni / unui plan strategic, în baza căruia s-ar lua decizii de optimizare și dezvoltare. Procurările de troleibuze noi, devierea și anularea unor rute de microbuze reprezintă mai degrabă soluții ad-hoc decât fiind parte a unei strategii generale.

Ce propunem noi?

Crearea unei structuri noi, prin fuzionarea RTEC și PUA (integral), CFM (parțial), Direcția Generală Transport Public și Căi de Comunicații (unele competențe). Denumirea tentativă a noii structuri: Regia Transport Metropolitan Chișinău(RTMC). Structuri similare funcționează în orașe americane ca Boston (MBTA) sau New York (MBT), dar și în alte țări. Astfel, managementul transportului public va fi mai centralizat și eficient.

Dezvoltarea unui sistem de tip metropolitan de transport, ce ar cuprinde 4 Zone:

Zona 1 – orașul ChișinăuZona 2 – circa 10 km în afara orașului Chișinău.Zona 3 – până la centrele raionale: Strășeni, Anenii Noi, Hâncești.Zona 4 – până la centrele raionale: Criuleni, Orhei, Călărași, Căușeni, Leova, Basarabeasca, cu posibilitatea includerii orașelor Bender, Grigoriopol și Dubăsari.

Sistemul metropolitan va asigura accesul rapid din orice centru raional până în centrul orașului Chișinău (Gara Feroviară, Gara Auto Centrală), prin intermediul autobuzelor de tip expres și prin intermediul trenului. Gara Auto Centrală urmează a fi regândită pentru a oferi acces ușor pentru transportul public să intre și să iasă din zona respectivă, fiind mai degrabă un punct de tranzit, decât o stație terminus, unitățile de transport staționând cel mult jumătate de oră pentru debarcare-îmbarcare.

Instituirea unui sistem de abonamente care să fie atractiv pentru călători. Abonamentele urmează să cuprindă una din cele 4 Zone și să ofere acces la tot transportul în comun. Alternativă pentru abonamente – tichete pentru 1 călătorie, 2 călătorii, 10 călătorii, o zi și o săptămână, comode pentru persoane ce nu utilizează frecvent transportul în comun și/sau sunt în vizită în Chișinău. Prețul pentru tichete urmează a fi majorat semnificativ, în timp ce prețul la abonamente ar trebui să fie comparabil cu costurile actuale suportate de călători sau chiar mai mic. Procurarea tichetelor și abonamentelor se va face la punctele autorizate de vânzare, inclusiv și în mijlocul de transport.

Conectarea tuturor mijloacelor de transport la sistemul informațional unic de gestionare a tichetelor și abonamentelor, inclusiv microbuzele. Acest fapt va permite monitorizarea nivelului de încasări pe fiecare unitate de transport și pe fiecare rută și va exclude multe inconveniențe la achitările cheș.

Toți șoferii de pe rutele RMTC urmează să primească salarii fixe și să activeze după orarul stabilit. Veniturile agenților economici privați vor fi transferate de la RMTC săptămânal, în baza numărului de călători înregistrați oficial.

Transportul public metropolitan va fi format din:

Zona 1 – Autobuze, troleibuze, tren (3-4 stații). Zona 2 – Microbuze, tren, autobuze expres. Zona 3 și 4 – Autobuze expres, tren. RMTC ar deține monopolul pentru toate rutele din Zona 1 și 2, iar pentru Zona 3 și 4 – doar cele de autobuze expres și de tren. În Zona 3 și 4 vor circula și alte mijloace de transport, care nu vor avea același orar ca și rutele expres.

Avantajele unui sistem metropolitan de transport:

Peste 1.5 milioane de persoane pot ajunge ușor, în cel mult o oră, în centrul orașului Chișinău.Creșterea numărului de pasageri va duce la încasări suplimentare.Transparență.Încasările suplimentare vor permite dezvoltarea rețelei.Încasările semnificative din abonamente vor asigura o stabilitate financiară pentru RTMC.Microbuzele nu vor avea un rol separat în sistemul de transport, ci vor deveni o parte importantă a sa.Orarul trenurilor și autobuzelor expres vor fi sincronizate, pentru a permite utilizarea ambelor mijloace de transport rapid și eficient.

Membrii Clubului IDEA au elaborat și o serie de propuneri pentru sporirea confortului pasagerilor și creșterii atractivității utilizării transportului public și sunt gata să le discute cu factorii de decizie. De asemenea, membrii sunt deschiși pentru discutarea propunerilor cu reprezentanții Primăriei mun. Chișinău, întreprinderilor municipale RTEC și PUA, ÎS Calea Ferată din Moldova, Ministerului transportului și infrastructurii drumurilor.

Source: www.moldova.org

Comments

 (0)
 
*
3 characters or more, Latin letters only

*
Anti-SPAM code:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Settlements of Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1595
Populația:
2127 locuitori

Tudora este un sat şi comună din raionul Ştefan Vodă. Tudora este unicul sat din comuna cu acelaşi nume. Localitatea se află la distanța de 44 km de orașul Ștefan Vodă și la 135 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 2127 de oameni. Satul Tudora a fost menționat documentar în anul 1595.

Library
Electronic library of www.moldovenii.md contains books, documents, audio and video materials about the Moldavian history, culture and civilization from the ancient time to nowadays.